Metaverse

Metaverse. Τι είναι το Metaverse;

Written by iconmedia

Τι είναι το Metaverse;

 

Good Bye Internet. Welcome Metaverse!

MetaverseΈχετε ακούσει ποτέ για το Metaverse;
Αν όχι, να σας ενημερώσουμε ότι από εδώ και πέρα, όχι μόνο θα το ακούτε συχνά, αλλά (πιθανότατα) θα αρχίσετε και να το… ζείτε!

Λοιπόν, τι είναι το Metaverse και γιατί γίνεται τόσος λόγος;

Απαντώντας όσο πιο απλά και απλοϊκά μπορούμε, θα λέγαμε ότι το Metaverse είναι η επόμενη φάση – γενιά του internet. Πρόκειται για τη συνένωση του φυσικού κόσμου με την τεχνητή νοημοσύνη, το AR (Augmented Reality) και το VR (Virtual Reality).

Το Metaverse έρχεται να αλλάξει όλα όσα ξέρουμε μέχρι τώρα για το internet!

Θα μεταβάλλει σχεδόν ολοκληρωτικά τον τρόπο που εργαζόμαστε, διασκεδάζουμε, αλληλοεπιδρούμε, κοινωνικοποιούμαστε και… ζούμε!

Με λίγα λόγια θα μπορείτε να “ζείτε” μέσω του avatar σας στην πλατφόρμα της αρεσκείας σας και να βιώνετε καταστάσεις όπως και στην πραγματική ζωή. (Αν μέχρι εδώ σας θυμίζει παιχνίδια όπως το Fortnite, το Roblox ή το Second Life, δεν πέφτετε και πολύ έξω, απλά πολλαπλασιάστε το όσο μπορείτε να φανταστείτε και μετά… προσθέστε και κάτι ακόμα).

Φανταστείτε να μπορείτε να δοκιμάσετε το κούρεμα, το ρούχο ή το… αυτοκίνητο που σας αρέσει (και μάλιστα να μπορείτε και να το αγοράσετε)!

Φανταστείτε να ζείτε σε κόσμους με απεριόριστες δυνατότητες, να παρακολουθείτε συναυλίες των αγαπημένων σας καλλιτεχνών και να βρίσκεστε σε πάρτι με όλους τους φίλους σας, ενώ είστε σπίτι φορώντας τις… πιτζάμες σας!

Δεν είναι ακόμα εδώ

MetaverseΜην βιάζεστε, δεν είπαμε ότι το Metaverse ΕΙΝΑΙ εδώ, αλλά ΕΡΧΕΤΑΙ με φόρα!
Προφανώς και η υπολογιστική ισχύς που θα απαιτείται είναι εξαιρετικά αυξημένη, ενώ κώδικες και εργαλεία μένει να γραφτούν και να κατασκευαστούν.

Για αυτό άλλωστε η Facebook δήλωσε ότι έχει αναθέσει σε… 10.000(!) υπαλλήλους της να εργάζονται πάνω στο Metaverse.

Ο ίδιος ο Zuckerberg (CEO της Meta-Facebook) δήλωσε ότι: “To Metaverse είναι ένα εικονικό περιβάλλον όπου μπορείτε να είστε παρόντες με ανθρώπους σε ψηφιακές τοποθεσίες. Μπορείτε να το σκεφτείτε σαν ένα ενσωματωμένο διαδίκτυο στο οποίο μέσα ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ και δεν το κοιτάτε απλώς. Πιστεύουμε ότι αυτό θα είναι ο διάδοχος του κινητού”.

Κάποιοι μάλιστα πιστεύουν ότι στο Metaverse θα μπορεί να “ζει” συνεχώς ένας άπειρος αριθμός συμμετεχόντων, των οποίων τα avatars θα περιτριγυρίζουν τον ψηφιακό κόσμο σε πραγματικό χρόνο.

Καταλαβαίνετε ότι αν τώρα κάποιοι είναι “κολλημένοι” με τα κινητά τους, τι θα συμβεί όταν απλά φορώντας ένα ζευγάρι γυαλιά θα μπορούμε να “μεταφερόμαστε ” σε έναν άλλο κόσμο, όπου όμως “πραγματικά θα… υπάρχουμε”!

Πρώιμα δείγματα

Fortnite MetaverseΌπως προαναφέραμε, εξαιρετικά πρώιμα δείγματα του Metaverse είναι το Roblox (RBLX), το SecondLife και το Fortnite. Ένα όμως ακόμα δείγμα για το τι μέλλει γενέσθαι, είναι η ταινία “Ready Player One” του Spielberg. Φυσικά πρόκειται για μια “δραματοποιημένη” παρουσίαση του Metaverse, άλλα πόσες και πόσες φορές η πραγματικότητα δεν ακολούθησε την τέχνη;

Κάπου εδώ αξίζει να παραθέσουμε τα λόγια του Mathew Ball ο οποίος θεωρείται “προφήτης” (ή αν προτιμάτε “Guru”) του Metaverse.

Ο Ball λοιπόν λέει: “Η εποχή του διαδικτύου καθορίστηκε από έναν υπολογιστή στο σαλόνι με μία περιστασιακή σύνδεση στο διαδίκτυο. Η στροφή στους υπολογιστές- κινητά τηλέφωνα σήμαινε τη μεταφορά του υπολογιστή από το γραφείο στην τσέπη μας, με την πρόσβαση στο διαδίκτυο να είναι συνεχής. Το Metaverse είναι η ιδέα ενός υπολογιστή που βρίσκεται παντού, πανταχού παρόν σε κάθε περιβάλλον. Απλούστερα σκεφτείτε το Metaverse ως μία σειρά αλληλοσυνδεόμενων και συνεχών προσομοιώσεων“.

Αυτό όμως σημαίνει πως θα έχουμε τη δυνατότητα να μετακινούμε το avatar μας σε οποιονδήποτε κόσμο θέλουμε, χωρίς να υπάρχει το πρόβλημα της ασυμβατότητας. Λογικά θα “πρέπει” ο… Iron Man (Marvel) να μπορεί να “κάνει παρέα” με τον Superman (DC), χωρίς το παραμικρό πρόβλημα. (Το πως τώρα θα καταφέρνουν να πληρώνονται τα δικαιώματά τους αυτές οι εταιρείες, είναι κάτι που… σίγουρα θα το φροντίσουν).

Επίσης ο Rabindra Ratan υποστηρίζει ότι: “Το επόμενο διαδίκτυο είναι το Web 3.0 και δεν θα θέλουμε να μείνουμε πίσω. Το Metaverse είναι ένα δίκτυο διασυνδεδεμένων εικονικών κόσμων με τον ίδιο τρόπο που ο Παγκόσμιος Ιστός είναι ένα δίκτυο διασυνδεδεμένων ιστότοπων. Μπορώ να “βρεθώ” σε ένα πρόγραμμα περιήγησης ιστού και να πηγαίνω από τον έναν ιστότοπο στον άλλον. Στο μέλλον μέσω του Metaverse θα μπορείτε να βρεθείτε από τον έναν εικονικό κόσμο στον άλλον“.

Είναι προφανές ότι, όπως λέει και ο Ball: “Αυτή η ευκολία της ψηφιακής κινητικότητας είναι κρίσιμη. Όσο μεγαλύτερος είναι ο βαθμός της διαλειτουργικότητας, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η χρησιμότητα οποιασδήποτε προσομοίωσης“.

Και συνεχίζει ο Ball: “Ρίξτε μία ματιά στο διαδίκτυο και στα κινητά. Με την πάροδο του χρόνου εισήλθαν σχεδόν σε κάθε βιομηχανία και κάθε μέρος. Οι καταναλωτές άρχισαν να προτιμούν νέες εταιρείες, διαμορφώθηκαν νέα επιχειρηματικά μοντέλα, προϊόντα και συμπεριφορές. Αυτό δημιούργησε μία εξαιρετική οικονομική ευκαιρία συνολικά. Το ίδιο θα συμβεί και με το Metaverse“.

Ένα ερώτημα είναι με τι θα πληρώνουμε για αυτές τις υπηρεσίες, αλλά και για τα προϊόντα που θα αγοράζουμε. Πιθανότατα θα υπάρχει συνδυασμός των κλασικών τρόπων (πιστωτικές κάρτες κ.λπ), με τα κρυπτονομίσματα ή κάποιου άλλου (νέου) είδους πληρωμών. 

Πάντως εταιρείες όπως η VISA και η… Ralph Lauren, ήδη ψάχνονται για το πως θα λειτουργήσουν μέσα σε αυτούς τους καινούργιους κόσμους.

Και αν αναρωτιέστε: “Μα γιατί να θέλω καινούργια ρούχα ή πολυτελή αξεσουάρ αν δεν… βγαίνω από το σπίτι;”.
Η απάντηση είναι απλή:
Μπορεί ΕΣΕΙΣ να ΜΗΝ χρειάζεστε ένα νέο κοστούμι ή μία καινούργια τσάντα. Το avatar σας όμως;“.

Εν αρχή ην το… internet

Vintage computerΣτις αρχές της χιλιετίας αρκετοί ήταν αυτοί που έλεγαν: “Σιγά μην χρειαστούμε ποτέ ομάδα e-commerce ή social media. Απλά βάλτε έναν υπάλληλο να κάνει ό,τι μπορεί και ό,τι προλαβαίνει“.
Τώρα, μάλλον η πλειονότητα των εταιρειών παίρνει λίγο πιο σοβαρά το Metaverse και προσπαθεί να προετοιμαστεί ώστε να μην μείνει ουραγός.

Από εκεί που μία εταιρεία “έβαζε” έναν υπάλληλο να ψευτοασχολείται με το internet, βρεθήκαμε να λέμε ότι κάθε εταιρεία είναι εν δυνάμει μία εταιρεία τεχνολογίας.
Ε, σε λίγο καιρό ίσως κάθε εταιρεία να πρέπει να είναι ΚΑΙ μία εταιρεία Metaverse.

Το Metaverse έχει ξεκινήσει δειλά-δειλά εδώ και κάποια χρόνια, εξ ου και τα πρώτα δείγματα από το Fortnite και τις λοιπές πλατφόρμες. Αυτό όμως που έκανε το Metaverse παγκοσμίως γνωστό και αρχίσαμε να το συζητάμε, είναι ότι οι μεγάλες εταιρείες όχι μόνο αρχίζουν να το προσέχουν, αλλά έχουν ξεκινήσει και τη μετάβαση προς αυτό.

Σκεφτείτε λοιπόν πως στα μελλοντικά meetings της εταιρείας σας, θα “είστε” όλοι στο ίδιο δωμάτιο χωρίς να χρειαστεί να… είστε στο δωμάτιο! Το ολόγραμμά σας θα είναι εκεί μαζί και με τα υπόλοιπα των συναδέλφων σας. Οι ήχοι θα προέρχονται από το σημείο που θα βρίσκεται η πηγή και η αίσθηση θα είναι σαν να “βρίσκεστε” όλοι μαζί στο ίδιο σημείο… αλλά δεν θα βρίσκεστε!

Το ίδιο μπορεί να συμβαίνει και με τους πελάτες σας, που πια η απόσταση δεν θα είναι ανασταλτικός παράγοντας, ενώ θα μπορείτε να διαθέτετε και… υποκαταστήματα στις πλατφόρμες όπου οι χρήστες, μέσω των avatars, θα μπορούν να περιηγούνται, να ενημερώνονται για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας και φυσικά να κάνουν τις αγορές τους.

Φροντίστε λοιπόν λοιπόν τα υποκαταστήματά σας να είναι σωστά δομημένα και επανδρωμένα (συγγνώμη… avatarωμένα ήθελα να πω).

Σιγά-Σιγά

MetaverseΦυσικά, ο στόχος είναι η μετάβαση να γίνει σιγά-σιγά ώστε οι εταιρείες να προλάβουν να προσαρμοστούν και η όλη “μετακίνηση” να μην φανεί στους χρήστες (δηλαδή σε εμάς) κάτι ξένο, παράταιρο και αρνητικό.

Βέβαια δεν είναι τυχαίο που η Facebook (συγγνώμη… Meta ήθελα να πω), φαίνεται να είναι πρωτοπόρος σε αυτόν τον τομέα. Η Facebook είναι η μοναδική εταιρεία, από τις πέντε μεγάλες (Apple, Amazon, Google, Microsoft και Facebook), που δεν έχει δικό της λειτουργικό πρόγραμμα.

Επειδή μάλιστα εταιρείες όπως η Apple, της κάνουν τη ζωή δύσκολη (ζητώντας για παράδειγμα υπέρογκα ποσοστά για αγορές μέσα από τις εφαρμογές της), η Facebook βλέπει το Metaverse ως μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να ξεπεράσει αυτόν τον σκόπελο. Απομένει να δούμε πως θα αντιδράσουν και οι υπόλοιποι μεγάλοι παίκτες.

Με εξαίρεση όμως την Apple, που πάντα τα πήγαινε πολύ καλύτερα στο Marketing από ότι στην… τεχνολογία(!), οι υπόλοιπες εταιρείες φαίνονται να ετοιμάζονται πυρετωδώς. Για την Apple δεν θα μας έκανε καμμία εντύπωση εάν δημιουργούσε έναν εντελώς… “δικό της” κόσμο, τύπου… iMeta! (Meta… Humor).

Για παράδειγμα ο CEO της Nvidia Jensen Huang δήλωσε μεταξύ άλλων ότι: “… η οικονομία του Metaverse θα είναι μεγαλύτερη από αυτή του φυσικού κόσμου.
Αδύνατο;
Όχι αν λάβετε υπόψη όλες τις εργασίες, το σχεδιασμό τους και τις δραστηριότητες αναψυχής που θα γίνονται στο Metaverse
“.

Άλλος ένας λόγος που το Metaverse φαίνεται να έρχεται γρήγορα και δυναμικά είναι επειδή (όπως υπολογίζουν οι ειδικοί) τα μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη θα προκύψουν για τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, οι οποίες θα μοιραστούν τη μερίδα του λέοντος.
Σκεφτείτε μόνο ότι το Fortnite έχει περίπου 350 εκ. χρήστες και ότι βρίσκονται πάντα online από 6 έως 12 εκ. Κοινώς μία… “Ελλάδα” παίζει κάθε μέρα – όλη μέρα Fortnite.

Καλό ή κακό;

MetaverseΌπως κάθε τεχνολογική εξέλιξη, έτσι και το Metaverse δεν θα έχει μόνο θετικό ή αρνητικό αντίκτυπο.

Προφανώς και οι “γνωστοί-άγνωστοι” θα μπορούν να μαζεύουν ακόμα περισσότερα δεδομένα για εμάς και το διαδικτυακό bulling μπορεί να πάρει τρομακτικές διαστάσεις.

Από την άλλη πλευρά θα δημιουργηθούν νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες, ενώ άνθρωποι με θέματα υγείας ή άνθρωποι που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές θα μπορούν να “κάνουν” πράγματα που ούτε τα ονειρεύονταν.

Για παράδειγμα ένας άνθρωπος με κινητικά προβλήματα θα μπορεί να “βγει για jogging”, να “περπατήσει” στις όχθες του Σηκουάνα ή να “κάνει τη βόλτα του” στα δρομάκια του Soho. Με τον ίδιο τρόπο ένας ηλικιωμένος που ζει “στην άλλη άκρη της γης” θα μπορεί να “παρευρεθεί” στο γάμο της εγγονής του.

Αφήστε που όλοι μας θα μπορούμε να “βρεθούμε” στα πλέον επικίνδυνα και δύσκολα σημεία του πλανήτη, από την ασφάλεια και τη θαλπωρή του… καναπέ μας!

Τελικά, απ’ ότι φαίνεται, (και) το Metaverse θα έχει το νόημα που θα του δώσουμε!

Κανονισμοί; Ποιοι κανονισμοί;

MetaverseΑν, ξαναλέμε ΑΝ, υποθέσουμε ότι έχουμε καταφέρει ως κοινωνίες, να θέσουμε κάποιους κανονισμούς λειτουργίας όσον αφορά το διαδίκτυο, για το Metaverse δεν υπάρχει τίποτα!

Η απόσταση μεταξύ της απόλυτης Nirvana και της απόλυτης δυστοπίας είναι σχεδόν μηδενική. Μπορούμε να κάνουμε το Metaverse παράδεισο ή κόλαση. Αυτό είναι στο χέρι μας και εμείς θα αποφασίσουμε ποιο δρόμο θα χαράξουμε.

Η μικρή εμπειρία μας, μάς έχει δείξει ότι κάθε φορά που στρεφόμαστε σε κάτι σαν το Metaverse, απλά και μόνο για να ξεφύγουμε από την πραγματικότητα, τότε ερχόμαστε πιο κοντά στη δημιουργία ενός δυστοπικού Matrix με δυσάρεστα αποτελέσματα.

Αν όμως χρησιμοποιήσουμε το Metaverse ως μία προέκταση των ανθρώπινων χαρακτηριστικών μας, της ανθρωπιάς, της αγάπης, του σεβασμού και της δημιουργικότητας, τότε ο ψηφιακός κόσμος ίσως οδηγήσει και στη βελτίωση του πραγματικού.

Προς τα που πάνε για το Metaverse;

Το αν θα πάμε προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο είναι επιλογή μας.

Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε, πως καλή είναι η (VR-Virtual Reality) εικονική πραγματικότητα, καλή η (AR-Augmented Reality) επαυξημένη πραγματικότητα, αλλά η… (Real Reality) αληθινή ζωή είναι η μόνη πραγματικότητα που είναι… αληθινή!

Ή μήπως όχι;

Metaverse by iCONMEDIA

Διαβάστε επίσης…

B2B Marketing

B2B Marketing

Τι είναι το B2B Marketing Το B2B marketing, (συντομία για το Business to Business ή επιχειρήσεις-προς-επιχειρήσεις),...

Αλγόριθμοι στα Social Media

Αλγόριθμοι στα Social Media

Ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι digital marketers, είναι οι ταχύτατες και συνεχόμενες αλλαγές στις...