Social Media Marketing
Τα Social Media έχουν πλέον μπει για τα καλά στις ζωές μας και έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας.
Κάτι λιγότερο από 5 δις άνθρωποι διαθέτουν λογαριασμούς στα Social Media και στη συντριπτική τους πλειονότητα ασχολούνται με αυτούς τους λογαριασμούς καθημερινά.
Εύκολα λοιπόν μπορούμε να καταλάβουμε ότι τα Social Media, για τις ανά τον κόσμο επιχειρήσεις, είναι ένα σημαντικό πεδίο δραστηριοποίησης και με τη σωστή τακτική (Social Media Marketing Plan) μπορεί να μετατραπεί σε «πεδίον δόξης λαμπρόν».
Από την άλλη πλευρά, όσες επιχειρήσεις δεν έχουν αντιληφθεί τη δυναμική των social media, βρίσκονται σε μειονεκτική θέση και είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα υποχρεωθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα να καταβάλουν μεγάλη προσπάθεια (και πόρους) προκειμένου να ανακτήσουν μέρος του χαμένου εδάφους.
Εδώ όμως παρατηρούμε το εξής φαινόμενο: Αρκετές επιχειρήσεις δεν έχουν ασχοληθεί με το Social Media Marketing και θεωρούν ότι μία ή δύο αναρτήσεις στο Facebook και στο Instagram είναι αρκετές. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι φορές που ακούμε υπευθύνους επιχειρήσεων να λένε: «Εντάξει, έχω μία ξαδέλφη (έναν ανιψιό, μία φίλη, ένα γνωστό, βάλτε όποιον μπορείτε να φανταστείτε) που έχει 1000, 1500, 2000 φίλους στο facebook/instagram και όταν ανεβάζει κάτι παίρνει τουλάχιστον 100 likes. Ε, δεν μπορεί, κάτι θα ξέρει!»
Όπως είναι φυσικό και αναμενόμενο, αυτός ο φίλος-γνωστός μπορεί στον προσωπικό του λογαριασμό να καταφέρνει να «εισπράττει» 100 και 200 likes (ειδικά αν πρόκειται για κάποια «αιθέρια ύπαρξη» που είναι διατεθειμένη να επιδεικνύει τα κάλλη της, η «συλλογή» likes δεν είναι και κανένα σπουδαίο κατόρθωμα) αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να διαχειριστεί με επιτυχία ένα επαγγελματικό λογαριασμό σε κάποια πλατφόρμα Social Media.
Η αλήθεια είναι ότι το Social Media Marketing απαιτεί γνώσεις, εμπειρία, συνεχή έρευνα και πολλή δουλειά. Όπως προαναφέραμε ο ανταγωνισμός, πλέον, είναι σκληρός. Φυσικοί ανταγωνιστές (άλλες εταιρείες), πλήθος αναρτήσεων, celebrities, influencers και πολλοί άλλοι προσπαθούν να αποσπάσουν την προσοχή των χρηστών.
Άρα για να καταφέρουμε να ξεχωρίσουμε από το πλήθος απαιτείται άριστη και αποδοτική Social Media Marketing στρατηγική.
Βασικοί «όροι» Social Media Marketing
Ας δούμε μερικούς από τους πλέον βασικούς όρους που αφορούν το Social Media Marketing.
Content
Μέχρι πριν από λίγο καιρό ήταν γνωστή η «ατάκα»: Content is King (Το περιεχόμενο είναι Βασιλιάς). Λοιπόν αυτό δεν ισχύει, πλέον, απόλυτα, αλλά δεν είναι και πολύ μακριά από την πραγματικότητα.
Ως Content, στα Social Media, ορίζουμε ό,τι ποστάρουμε στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Είτε πρόκειται για τα στοιχεία μας στο Facebook, είτε για ένα βίντεο στο Youtube, είτε για μία φωτογραφία στο Instagram, όλα είναι περιεχόμενο και πρέπει να είναι προσεκτικά επιλεγμένο.
Hashtags (ή αλλιώς… #hastags)
Τα Hashtags χρησιμοποιούνται ώστε να κάνουμε το περιεχόμενό μας πιο εύκολα αναγνωρίσιμο. Με τα Hashtags μπορούν οι χρήστες να ψάχνουν εύκολα αυτό που τους ενδιαφέρει.
Φυσικά τα Hashtags πρέπει να είναι σχετικά με το περιεχόμενό μας και να στοχεύουν στο κατάλληλο κοινό. Δεν έχει ιδιαίτερο νόημα να χρησιμοποιούμε Hashtags που προσεγγίζουν τεράστιο αριθμό χρηστών, αλλά δεν έχουν καμία σχέση με το προϊόν ή την υπηρεσία που προσφέρουμε.
Engagement
Ως Engagement στο Social Media Marketing, ορίζουμε την αλληλεπίδραση που έχουν οι χρήστες με τις αναρτήσεις μας.
Δυστυχώς όμως όλες οι αλληλεπιδράσεις δεν… «γεννήθηκαν» ίδιες και μερικές είναι πιο σημαντικές από τις άλλες. Καλό και το like, αλλά πάντα θα θέλουμε και ένα θετικό comment. Και καλό το comment, αλλά ιδανικά θα θέλαμε και ένα Share. Όπως όμως και να έχουν τα πράγματα, θέλουμε να έχουμε ενδιαφέρουσες αναρτήσεις που θα προσελκύουν το ενδιαφέρον των χρηστών.
Shares
Αν θεωρούμε ότι τα “likes” είναι μέτρο σύγκρισης και επιτυχίας ενός ποστ, τότε το “Share” είναι η απόλυτη… Social Media Νιρβάνα!
Ένα ενδιαφέρον ποστ, που αρέσει στους χρήστες και το μοιράζονται μέσω των λογαριασμών τους, είναι ένα πραγματικό δείγμα πετυχημένης και αποδοτικής στρατηγικής. Φυσικά «ένας κούκος δεν μπορεί να φέρει την άνοιξη» και χρειάζονται πολλά περισσότερα από μερικά Shares σε κάποιες αναρτήσεις μας. Δείχνει όμως ότι είμαστε σε καλό δρόμο και ότι η θεματολογία μας είναι ενδιαφέρουσα για το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε.
Βασικές «αρχές» του Social Media Marketing
Μια επιχείρηση είναι απαραίτητο να έχει παρουσία στα Social Media. Για να έχει όμως αξιοπρεπή και αποδοτική παρουσία πρέπει απαραιτήτως να έχει ένα σωστό Social Media Marketing Plan.
Ας δούμε όμως τις βασικές «αρχές» του Social Media Marketing που θα μας βοηθήσουν στη χάραξη μίας αποδοτικής παρουσίας στα Social Media.
-
Στρατηγική
Η σωστή παρουσία μίας εταιρείας στα Social Media ξεκινάει πολύ πριν καθίσουμε στο πληκτρολόγιο. Αρχικά πρέπει να θέσουμε ξεκάθαρους στόχους. Στο Social Media Marketing Plan οι στόχοι πρέπει να είναι υψηλοί, αισιόδοξοι, αλλά και επιτεύξιμοι. Δεν έχει νόημα να θέτουμε στόχους που είναι αδύνατον να επιτευχθούν, αλλά ούτε και στόχους που είναι ανούσιοι και δεν προσφέρουν κανένα ουσιαστικό όφελος.
Γνωρίζοντας τους στόχους μας και έχοντας υπ’ όψιν όλες τις άλλες παραμέτρους για το σχεδιασμό ενός πλάνου, προσπαθούμε να χαράξουμε τη βέλτιστη στρατηγική. Χωρίς σαφή και ξεκάθαρη στρατηγική, απλά σπαταλάμε το χρόνο μας, απομακρυνόμαστε από την επίτευξη των στόχων και δεν μπορούμε να προσεγγίσουμε αποτελεσματικά το κοινό μας.
Με τη σωστή στρατηγική θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε ποιοτικό περιεχόμενο που θα μας φέρει αλληλεπιδράσεις και θα βοηθήσει στην επίτευξη του τελικού στόχου (π.χ. αγορά προϊόντος, εγγραφή σε email list κ.λπ.).
Σημαντικό για τη χάραξη στρατηγικής είναι οι στόχοι να είναι μοιρασμένοι σε μικρότερους στόχους και να υπάρχουν ξεκάθαρα μετρήσιμα αποτελέσματα, ώστε να μπορούμε να παρακολουθούμε την πορεία των ενεργειών μας.
- Προγραμματισμός και Ποστάρισμα
Το να ποστάρουμε στα Social Media είναι εύκολο. Το να ποστάρουμε οργανωμένα και αποτελεσματικά, είναι μία εντελώς διαφορετική περίπτωση.
Στα πλαίσια ενός σωστού Social Media Marketing Plan όταν ασχολούμαστε με το τι θα «ανεβάσουμε» στα Social Media πρέπει να προσέξουμε τα εξής:
1ον Μαθαίνουμε τα πάντα για το κοινό που απευθυνόμαστε. Μελετάμε τα δημογραφικά στοιχεία και, αν χρειαστεί, δημιουργούμε τις ανάλογες περσόνες.
2ον Βάζουμε την ποιότητα πάνω από την ποσότητα. Δεν έχει νόημα να «ανεβάζουμε ένα εκατομμύριο» posts τα οποία τα ανεβάζουμε απλά και μόνο για να… υπάρχουν ή για να φαινόμαστε. Χρειάζεται μελέτη για να καταλήξουμε στο πόσες αναρτήσεις πρέπει να κάνουμε και πότε, ενώ φροντίζουμε να καταλήξουμε σε μεθόδους και τακτικές οι οποίες να μπορούν να εφαρμοστούν για μακρό χρονικό διάστημα. Δεν έχει νόημα να αποφασίσουμε ότι θα ποστάρουμε σε «όλα τα Social Media, συνέχεια» και μετά από λίγες εβδομάδες να ποστάρουμε μία ανάρτηση το μήνα σε όποια πλατφόρμα «μας έρθει».
3ον «Ακούμε, αφουγκραζόμαστε» και αλληλεπιδρούμε με το κοινό μας. Όσο και αν θέλουμε θετικά σχόλια, δεν μπορούμε να αποφύγουμε και τις αρνητικές κριτικές. Αυτές απαιτούν προσεκτικό χειρισμό με σεβασμό προς τους χρήστες που ασκούν την κριτική. Αμέσως μετά πρέπει να δώσουμε σημασία στο τι είναι αυτό που προκαλεί τις αρνητικές κριτικές και να φροντίσουμε να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα.
Επίσης, δίνοντας σημασία στο «τι μας λένε» οι χρήστες μπορούμε να ανακαλύψουμε νέα trends, νέους διαύλους επικοινωνίας ή καινούργιους τρόπους να αυξήσουμε τα έσοδα της επιχείρησης.
-
Ανάλυση
Όμορφα και ωραία όλα τα δεδομένα και οι πληροφορίες, αλλά αν δεν γίνει ενδελεχής και προσεκτική ανάλυση, δεν πρόκειται να μας φανούν και πολύ χρήσιμα. Τα περίφημα Analytics λοιπόν είναι ένας ακόμα ακρογωνιαίος λίθος στο Social Media Marketing. Με τη σωστή ανάλυση μπορούμε να κατανοούμε καλύτερα τη συμπεριφορά των χρηστών, να αντιλαμβανόμαστε σε ποια πλατφόρμα θα πρέπει να δραστηριοποιηθούμε για βέλτιστα αποτελέσματα, να βρίσκουμε τη σωστή συχνότητα και το πότε θα πρέπει να ποστάρουμε, να αναγνωρίζουμε και να αναλύουμε τον ανταγωνισμό και τελικά να ορίζουμε την καλύτερη δυνατή στρατηγική.
Οι πληροφορίες και τα δεδομένα είναι ιδιαίτερα σημαντικά στο Social Media Marketing, αρκεί να γίνεται και η απαραίτητη ανάλυσή τους.
-
Δοκιμές
Κανείς δεν γνωρίζει με απόλυτη βεβαιότητα ποιο θα είναι το αποτέλεσμα μίας καμπάνιας ή μίας άλλης ενέργειας στα Social Media. Ακόμα και αν διαθέτουμε τις γνώσεις και την εμπειρία που μας επιτρέπουν να γνωρίζουμε τι κάνουμε και να ακολουθούμε τις πλέον ενδεδειγμένες τακτικές, οι παράμετροι είναι τόσες πολλές που πάντα θα υπάρχουν πράγματα που θα πρέπει να τεστάρουμε. Γι’ αυτό το λόγο συνηθίζουμε να κάνουμε τα γνωστά A/B test που, αν γίνουν σωστά, μας παρέχουν σημαντικά δεδομένα σχετικά με το τι λειτουργεί και τι όχι (για να το πούμε πιο σωστά, βλέπουμε τι είναι περισσότερο και τι λιγότερο αποτελεσματικό). Έτσι καταλήγουμε στα πλέον αποδοτικό περιεχόμενο, σχεδιασμό, χρώματα, Call To Action (CTA) κ.λπ.
-
Διαφημιστική παρουσία
Υπάρχει λοιπόν η οργανική παρουσία μας στα Social Media, δηλαδή οι αναρτήσεις που κάνουμε χωρίς να απαιτείται να επωμιστούμε κάποιο κόστος που θα προκύπτει από την πλατφόρμα. Επίσης υπάρχει η προβολή που παίρνουμε από την αλληλεπίδραση των χρηστών με τα σχόλια, τα likes και κυρίως τα Shares που μπορεί να κάνουν στο περιεχόμενό μας. Τέλος υπάρχουν και οι πληρωμένες (χορηγούμενες) καταχωρήσεις για τις οποίες πληρώνουμε προκειμένου να εμφανιστούν στο κοινό που έχουμε επιλέξει. Όλα αυτά μαζί συνιστούν τα βασικά συστατικά ενός Social Media Marketing Plan.
Οι πληρωμένες ενέργειές μας μπορούν να έχουν διάφορους στόχους. Μπορεί να θέλουμε περισσότερα likes στη σελίδα μας, μπορεί να θέλουμε να αυξήσουμε τις επισκέψεις στην ιστοσελίδα μας, ίσως να επιθυμούμε μεγαλύτερο awareness ή να στοχεύουμε στο loyalty.
Όποιος και αν είναι ο στόχος μας, πρέπει να έχουμε ανακαλύψει ποιο είναι το κοινό μας και να το στοχεύσουμε, μέσα από ποιοτικό και ενδιαφέρον περιεχόμενο που θα προσφέρει αξιόλογες πληροφορίες και γνώσεις.
Τύποι Social Media Marketing
Κατά τη χάραξη ενός Social Media Marketing plan πρέπει, όπως προαναφέραμε, να λάβουμε υπ’ όψιν μας την πληθώρα των πλατφορμών που υπάρχουν. Facebook, Instagram, Youtube και LinkedIn είναι μόνο μερικοί από τους «διαύλους» επικοινωνίας που διαθέτουμε. Μέσα σε όλα αυτά τα… “παρόμοια αλλά διαφορετικά” μέσα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και αρκετούς τύπους (ή τρόπους, αν προτιμάτε) επικοινωνίας.
Καταρχάς (όπως αναφέραμε και προηγουμένως)… Content is King, οπότε προσέχουμε να έχουμε το καλύτερο δυνατό περιεχόμενο. Στη συνέχεια έχουμε τις χορηγούμενες καταχωρήσεις (διαφημίσεις, προωθήσεις κ.λπ.). Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε influencers, ενώ μπορούμε και να προωθήσουμε άρθρα μας, επί πληρωμή, σε διάφορα sites και blogs.
Η συμμετοχή μας σε groups σχετικά με το αντικείμενό μας είναι ένας ακόμα τρόπος επικοινωνίας με το κοινό που μας ενδιαφέρει. Φυσικά, οι εξελίξεις όσον αφορά το Social Media Marketing είναι καθημερινές και οι τύποι-τρόποι που αυτό εφαρμόζεται διαμορφώνονται δυναμικά ανάλογα με τις εξελίξεις.
-
Προσοχή
Το Social Media Marketing ούτως ή άλλως χρειάζεται μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια. Υπάρχουν όμως κάποιοι δείκτες στους οποίους αξίζει να δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή και να τους ελέγχουμε συνεχώς.
Πρέπει να «σημάνει συναγερμός» όταν παρατηρήσουμε σημαντική πτώση του οργανικού Reach. Δυστυχώς οι εποχές που μόνο με οργανικό content παίρναμε likes, comments και shares, έχουν περάσει (ανεπιστρεπτί;).
Τώρα οι περισσότερες πλατφόρμες απαιτούν τον “οβολό μας” για να καταφέρουμε να έχουμε μία αξιοπρεπή προσέγγιση όσον αφορά το πλήθος των χρηστών.
Οπότε καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να ελέγχουμε και να διαφυλάσσουμε το οργανικό reach… ως κόρη οφθαλμού. Φυσικά ποτέ δεν σταματάμε να ψάχνουμε τρόπους ώστε να το αυξήσουμε.
-
Show me the money
Οι επιχειρήσεις που ελέγχουν τα Social Media δεν είναι ο… Ερυθρός Σταυρός. Πολλές από αυτές είναι γιγαντιαίοι οργανισμοί και όλες τους έχουν στόχο το κέρδος. Η Facebook με μία και μόνο αλλαγή μείωσε το οργανικό reach κατά… 52%! Μάλιστα έχει φτάσει στο σημείο το reach των οργανικών αναρτήσεων να είναι (ακόμα και) αρκετά κάτω από το γνωστό 7%.
-
If you don’t know what the product is… You are the product!
Αν κάποια υπηρεσία ή παροχή είναι δωρεάν και δεν μπορούμε να καταλάβουμε ποιο είναι το προϊόν, τότε το προϊόν είμαστε… εμείς!
Αυτό ισχύει για όλους μας, εφόσον είμαστε απλοί χρήστες μίας Social Media πλατφόρμας.
Όταν «περνάμε από την άλλη πλευρά του ποταμού» και αρχίσουμε να ασχολούμαστε ενεργά με το Social Media Marketing, τότε πρέπει να πληρώσουμε για να προσεγγίσουμε το… «προϊόν».
Όσο και αν αυτό ακούγεται άκομψο, είναι μία σκληρή πραγματικότητα και οι επιχειρήσεις ξοδεύουν τεράστια ποσά προκειμένου να έχουν παρουσία στα Social Media. Αυτό μας κάνει να αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικό είναι να έχουμε ένα προσεκτικά σχεδιασμένο Social Media Marketing plan.
Δημοφιλείς πλατφόρμες
Το άρθρο μας σχετικά με το Social Media Marketing θα μπορούσε να ξεκινάει με αυτό ακριβώς το σημείο. Τις δημοφιλέστερες πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων.
-
Facebook
Αυτή τη στιγμή ο αδιαφιλονίκητος αρχηγός όσον αφορά τα Social Media είναι το γνωστό και μη εξαιρετέο Facebook.
Με περίπου 2,89 δις μηνιαίους χρήστες είναι ο γίγαντας των Social Media. Σε συνδυασμό με το πλήθος των στοιχείων των χρηστών που προσφέρει, είναι η χαρά των απανταχού digital marketeers. Με εργαλεία όπως το Facebook Business Manager και το Facebook Business Suite μπορεί να γίνει μία ακριβής και αποτελεσματική στόχευση.
Οι επιλογές που δίνει η Facebook για μία αποτελεσματική και αποδοτική διαφήμιση είναι πολλές και μπορούν να φτάσουν σε εντυπωσιακό σημείο. Επειδή όμως η Facebook θέλει όλοι να μπορούν να… της δίνουν τα ωραία τους ευρώ, έχει φροντίσει ώστε να υπάρχουν και αρκετές «έτοιμες» επιλογές που διευκολύνουν τα πράγματα.
Για παράδειγμα με την εύκολη επιλογή στόχου (οι υπόλοιπες ρυθμίσεις γίνονται από τη Facebook) ή με την επιλογή του lookalike audience δίνεται η δυνατότητα και σε λιγότερο εξειδικευμένους χρήστες να μπορούν να έχουν διαφημιστική παρουσία.
Επίσης η Facebook κάνει ό,τι μπορεί προκειμένου να εκπαιδεύσει τους χρήστες είτε με videos, είτε online, είτε με τηλεφωνική επικοινωνία.
Τέλος, η στόχευση που γίνεται σε ανθρώπους που έχουν ήδη δείξει κάποιο ενδιαφέρον για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μας (remarketing), είναι εντυπωσιακή. Αν κάποιος έχει επισκεφθεί τη σελίδα μας στο Facebook, αν έχει κάποιο engagement με κάποιο ποστ μας ή αν έχει επισκεφθεί την ιστοσελίδα μας (εδώ θα πρέπει να έχουμε ενσωματώσει το Facebook pixel), τότε σχεδόν αυτόματα μπορούμε να εμφανίσουμε τις διαφημίσεις μας στους αντίστοιχους χρήστες.
Ενδιαφέρον, έτσι δεν είναι;
Αν θέλουμε να έχουμε διαφημιστική παρουσία στο Instagram, αλλά δεν θέλουμε να ασχοληθούμε και πολύ, μπορούμε απλά να «στέλνουμε» τις διαφημίσεις μας από το Facebook στο Instagram.
Περίπου 1 δις μηνιαίοι χρήστες, ποστάρουν φωτογραφίες, stories και reels στο Instagram. Οι φωτογραφίες έχουν την τιμητική τους και οι influencers έχουν βρει τον παράδεισό τους.
Το Instagram έχει πολύ υψηλότερο engagement rate από το Facebook, αφού (τουλάχιστον προς το παρόν) όπως και να έχει, το ποστ μας θα εμφανιστεί σε όλους τους followers μας.
Εδώ η χρήση των Hashtags είναι απαραίτητη, ενώ μπορούν να εμφανίζονται και Call to Action buttons.
Και εδώ ο ανταγωνισμός είναι υψηλός και τα budget των εταιρειών πολλές φορές είναι σε δυσθεώρητα ύψη. Το 5% των διαφημιζόμενων στο Instagram διαθέτει ετήσιο budget άνω των 5 εκ. δολαρίων και το 25% διαθέτει πάνω από 500 χιλιάδες δολάρια.
Το 65% των εταιρειών συνεργάζεται ή έχει συνεργαστεί με influencer. Τα ποσά για τους influencers ποικίλουν. Για έναν micro influencer μία δωροθεσία μπορεί να είναι αρκετή, αλλά για την Arianna Grande, την Beyonce και τον Dwayne Johnson θα χρειαστεί να «ελαφρώσει η τσέπη μας» κατά 1 εκ δολάρια ανά ποστ. Για κάποιον σαν τον Cristiano Ronaldo η «ταρίφα» είναι τουλάχιστον 1,6 εκ. δολάρια για ένα ποστ! (Κατά άλλους τα ποσά ανέρχονται σε 600 χιλιάδες και 1 εκατομμύριο αντίστοιχα).
Κάπως έτσι εξηγείται γιατί βλέπουμε το… μισό πληθυσμό του πλανήτη να προσπαθεί να γίνει influencer!
Επίσης γίνεται, μάλλον, εύκολα αντιληπτό γιατί το Social Media Marketing είναι εξαιρετικά σημαντικό και συνήθως απαιτείται η ενασχόληση επαγγελματιών του είδους, για την επίτευξη των βέλτιστων αποτελεσμάτων.
Τέλος ας μην ξεχνάμε πως αν και το Instagram δεν επιτρέπει σε απλούς λογαριασμούς να ποστάρουν λειτουργικά links, το επιτρέπει σε επαγγελματικούς λογαριασμούς. Σχετικά πρόσφατα επέτρεψε και τη χρήση product tags και links στα Stories.
Κάθε «όπλο στη φαρέτρα μας» είναι καλοδεχούμενο.
-
Youtube
Για να παραφράσουμε και μία γνωστή ατάκα: «Καλές και οι φωτογραφίες, αλλά σαν το βίντεο δεν είναι τίποτα».
Κάθε ημέρα γίνονται περίπου 5 δις θεάσεις βίντεο. Χιλιάδες άνθρωποι έχουν ξεκινήσει και έχουν κτίσει την καριέρα τους μέσα από το Youtube.
Φυσικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ως χρήστες δεινοπαθούμε να παρακολουθήσουμε ένα βίντεο στο Youtube λόγω των διαφημίσεων. Ως επαγγελματίες όμως του Social Media Marketing, το Youtube μάς προσφέρει τη δυνατότητα να προσεγγίσουμε ένα ευρύ κοινό με πολλαπλούς τρόπους.
Εκτός από τις «κλασικές» διαφημίσεις, μπορούμε να ανεβάσουμε αρκετά post όπως “how to”, οδηγίες χρήσης προϊόντων, μετατροπή μεγάλων κειμένων σε video tutorials κ.α.
Και εδώ οι δοκιμές (A/B Tests) θα μας «δείξουν» το δρόμο που αξίζει να ακολουθήσουμε.
Πλέον δεν χρειάζεται επαγγελματικός εξοπλισμός για μία αξιοπρεπή παρουσία στο Youtube. Ακόμα και τα πρόσφατα (κορυφαία) κινητά, είναι αρκετά για να γυρίσουμε βιντεάκια που «στέκονται» άνετα στην πλατφόρμα. Ιδανικά με μία καλή κάμερα, σωστό φωτισμό, ένα (εξίσου καλό) μικρόφωνο και φυσικά με μία φανταστική ιδέα, μπορούμε να κάνουμε πάταγο.
-
Linkedin
Αν και το LinkedIn δεν έκανε ποτέ το «μπαμ» όπως το Facebook, αισίως έχει καταφέρει να φτάσει τους 756 εκατομμύρια χρήστες και στην πλειονότητά τους είναι άνθρωποι με δίνουν έμφαση στην επαγγελματική τους δραστηριότητα.
Στο LinkedIn η «γλώσσα» που χρησιμοποιούμε και ο τρόπος που γράφουμε και εκφραζόμαστε (Tone of Voice) είναι διαφορετικός από τις υπόλοιπες πλατφόρμες. Είτε ως απλοί χρήστες, είτε ως επαγγελματίες που δραστηριοποιούμαστε στο χώρο του Social Media Marketing, πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και η επικοινωνία μας να είναι business oriented και… πολιτικώς ορθή.
Το LinkedIn δεν είναι χώρος για να εκφράσουμε τις ιδιαίτερες απόψεις μας που ξεφεύγουν από την τρέχουσα (θεωρητικά mainstream) άποψη. Κρατάμε τις απόψεις μας για τα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στο LinkedIn είμαστε τα «καλά παιδιά» και οι υπέροχοι επαγγελματίες που κάθε εργοδότης θα ήθελε για την εταιρεία του!
Κατά τον ίδιο τρόπο και οι διαφημίσεις μας έχουν κυρίως στόχο την B2B πώληση και φροντίζουμε να κινούνται σε αυτό το μήκος κύματος. Αυτό δεν σημαίνει το ότι δεν μπορούμε (και εδώ) να χρησιμοποιήσουμε το (εκλεπτυσμένο χιούμορ) ή κάποιες ιδέες out of the box.
-
Λοιπές πλατφόρμες
Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός από πλατφόρμες που αφορούν την κοινωνική δικτύωση. Έχουμε ήδη αναφέρει τις πιο σημαντικές και ακολούθως θα αναφέρουμε επιγραμματικά και μερικές ακόμα που ή βρίσκονται χρόνια «στις επάλξεις» ή είναι πιο “νέες” αλλά παρουσιάζουν έντονη δυναμική.
Reddit: Κατά βάση είναι ένα μεγάλο γκρουπ από blogs, με συζητήσεις επί παντός επιστητού. 1,7 δις μηνιαίες επισκέψεις.
Snapchat: Mobile app όπου ανταλλάσσονται μηνύματα σε μορφή φωτογραφιών, videos κ.λπ. Υπολογίζεται σε περίπου 347 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες.
Pinterest: Ίσως και να άξιζε μίας εκτενέστερης αναφοράς. Στο Pinterest μπορούμε να βρούμε καταπληκτικές ιδέες, σε μορφή φωτογραφίας, για σχεδόν ο,τιδήποτε μας ενδιαφέρει. Όσον αφορά το Social Media Marketing, αξίζει να προσέξουμε ότι πάνω από το 70% των χρηστών είναι γυναίκες. Έχει περίπου 454 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες.
ΤικΤοκ: Η Κινεζική «επέλαση» στο χώρο της κοινωνική δικτύωσης. Αυτή τη στιγμή (2021) είναι κυρίως χαμηλού επιπέδου επικοινωνία, από νεαρά άτομα, μέσω videos μικρής διάρκειας.
Παρόλα αυτά διαθέτει τεράστια δυναμική, κυρίως αν αναλογιστούμε τη διάθεση των Κινέζων να αποκτήσουν (και αυτοί) πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα δισεκατομμυρίων ανθρώπων.
Για τους επαγγελματίες του Social Media Marketing είναι απαραίτητο να το παρακολουθούν, να ενημερώνονται και, εάν και όταν κρίνουν ότι είναι απαραίτητο, να το χρησιμοποιήσουν για τη προώθηση των πελατών τους. Υπολογίζεται κοντά στους 700 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες.
Μερικές ακόμα γνωστές (ή όχι και τόσο γνωστές πλατφόρμες) είναι οι: WhatsUp, Messenger, Tumblr, Medium, Viber, Baidu Tieba, Quora και Flickr.
Social Media Marketing Tips
Ας συνοψίσουμε λοιπόν κάποια tips για το Social Media Marketing Plan που ενδεχομένως θέλουμε να δημιουργήσουμε.
Χαράζουμε μία στρατηγική έχοντας πάντα στο μυαλό μας συγκεκριμένο στόχο, γνωρίζοντας εκ των προτέρων που, πότε, τι και γιατί θα ποστάρουμε.
Επιλέγουμε με προσοχή ποια πλατφόρμα θα χρησιμοποιήσουμε, καθώς και ποια είδη διαφήμισης και προβολής θα προτιμήσουμε σε κάθε Social Media.
Δοκιμάζουμε και τεστάρουμε διαφορετικούς τύπους προώθησης και προβολής.
Λαμβάνουμε υπ’ όψιν τις τάσεις της εποχής και το τι επιλέγει η πλειονότητα των χρηστών.
Προσπαθούμε να δημιουργούμε ποιοτικό και χρήσιμο περιεχόμενο.
Είμαστε πάντα σε εγρήγορση ώστε να αλληλεπιδρούμε με τους χρήστες.
Παρακολουθούμε τον ανταγωνισμό.
Χάραξη Social Media Marketing στρατηγικής
Για τη χάραξη μίας στρατηγικής σχετικά με το Social Media Marketing πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας τα εξής:
Κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε και στοχεύουμε.
Δημιουργία καταπληκτικού περιεχόμενου.
Αλληλεπίδραση.
Κανάλια που θα επιλέξουμε να χρησιμοποιήσουμε.
Επιλέγουμε το κοινό-στόχο και το μελετάμε ώστε να κατανοήσουμε τις ανάγκες του και τη συμπεριφορά του.
Επιλέγουμε σε ποια metrics θα δώσουμε ιδιαίτερη σημασία. Όλα τα metrics είναι σημαντικά, αλλά ανάλογα με τους στόχους μας, πρέπει να επιλέγουμε για έλεγχο και μελέτη τα κατάλληλα metrics και τους αντίστοιχους δείκτες (KPIs).
Είμαστε πάντα έτοιμοι να αναδιαμορφώσουμε τη στρατηγική μας, εάν αυτό κριθεί σκόπιμο και ωφέλιμο.
Επίλογος
Κλείνουμε αυτό το μακροσκελές άρθρο με την ελπίδα να βοηθήσαμε όλους εσάς που επιθυμείτε να ασχοληθείτε με το Social Media Marketing της εταιρείας σας, να χαράξετε μία αξιοπρεπή, πρακτική και αποτελεσματική στρατηγική.
Σε αυτό το σημείο όμως θα πρέπει να αναφέρουμε ότι δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η διαδικτυακή μας παρουσία είναι η «βιτρίνα» της εταιρείας μας και ότι χρειάζεται συνεχή και αδιάλειπτη ενασχόληση. Επίσης απαιτείται υψηλής ποιότητας περιεχόμενο, παρακολούθηση όλων των ενεργειών και άμεση παρέμβαση όπου κρίνεται απαραίτητο.
Αν και το κείμενο έχει γραφτεί με όσο το δυνατό πιο απλούς όρους και απλουστευμένες περιγραφές τακτικών, είναι πολύ πιθανό, το Social Media Marketing να σας φαίνεται… «βουνό» ή απλά να μην έχετε το χρόνο να ασχοληθείτε ΚΑΙ με αυτό.
Σε αυτή την περίπτωση μπορείτε να συνεργαστείτε με κάποιους επαγγελματίες του χώρου, τους οποίους θα τους εμπιστευτείτε και θα χτίσετε μία σχέση που θα είναι αποδοτική και θα σας βοηθήσουν να προωθήσετε την επιχείρησή σας και να επιτύχετε τους στόχους.
Όλοι εμείς στην iCONMEDIA είμαστε στη διάθεσή σας, να απαντήσουμε σε οποιαδήποτε απορία σας σχετικά με τη χάραξη της Social Media Marketing στρατηγικής σας.
Επικοινωνήστε μαζί μας στο 210 71 01 815 ή στο [email protected] και κάποιο εξειδικευμένο στέλεχος της εταιρείας μας θα είναι στη διάθεσή σας για ό,τι και αν χρειάζεστε.