Οι τάσεις στο digital marketing για το 2022
Ως γνωστόν οι καταστάσεις στο ψηφιακό μάρκετινγκ μεταβάλλονται πάρα πολύ γρήγορα και είμαστε υποχρεωμένοι να ενημερωνόμαστε, να ακολουθούμε και να εφαρμόζουμε τις αλλαγές που προκύπτουν.
Στην εποχή του κορονοϊού τα πράγματα επιταχύνθηκαν και τα τελευταία 2 χρόνια ο ψηφιακός κόσμος “εκτινάχθηκε”… 6 χρόνια μπροστά. Οι αλλαγές ήταν ραγδαίες και οι εξελίξεις ταχύτατες.
Το 2021 είδαμε, ακούσαμε και βιώσαμε πολλά. Το Tik Tok επέδειξε μία έντονη δυναμική στην Gen Z (οι γεννημένοι μεταξύ 1997 και 2012), η Facebook μετονομάστηκε σε Meta, το Metaverse άρχισε να μπαίνει στις ζωές μας, η τεχνητή νοημοσύνη (AI) έγινε ακόμα πιο αποτελεσματική, τα κρυπτονομίσματα διατήρησαν τη δυναμική τους και η προσοχή όσον αφορά τα προσωπικά δεδομένα έγινε ακόμα πιο μεγάλη.
Βάσει αυτών (και αρκετών άλλων) στοιχείων προκύπτουν οι τάσεις στο digital marketing για το 2022.
Ας τις δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά
Οι τάσεις στο digital marketing για το 2022
Μικρά, γρήγορα video
Ως γνωστόν Content is King, αλλά το User Generated Content (UGC) is… King of the Kings!
Οι νέες γενιές δεν δίνουν σε κάτι την προσοχή τους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αν κάποιος έχει “κάτι να πεί”, πρέπει να το πει γρήγορα και εντυπωσιακά.
Παρόλα αυτά δεν χρειάζονται υπερβολές, μια και οι… “υπερπαραγωγές” δεν εντυπωσιάζουν και μάλλον ξενίζουν τους νεαρούς χρήστες του διαδικτύου.
Προτιμούν λοιπόν ενδιαφέρον περιεχόμενο που έχει παραχθεί (ή φαίνεται σαν να έχει παραχθεί) από άλλους χρήστες (UGC), που “μιλάει τη γλώσσα τους” και που δεν θα χρειαστεί να του δώσουν πολύ χρόνο.
Άρα μία τάση για το 2022 είναι μικρά σε διάρκεια videos με περιεχόμενο τύπου DIY, πραγματικές ιστορίες, behind the scenes κ.λπ. και με σκοπό να διασκεδάσουν αλλά και να καθοδηγήσουν τους χρήστες να συμμετέχουν σε μία κατάσταση όπως ένας διαγωνισμός, ένα μάθημα μουσικής ή χωρού, ακόμα και σε μία δοκιμασία.
Οι χρήστες απαιτούν φρέσκο περιεχόμενο, αυθεντικό και σχετικό με τα ενδιαφέροντά τους.
Οι τάσεις στο digital marketing για το 2022
Μια ιστορία
Άλλη μία τάση του ψηφιακού μάρκετινγκ για το 2022 είναι η “διήγηση μίας ιστορίας”.
Το Storytelling είναι πάντα ένα σημαντικό στοιχείο του brand marketing. Παρόλα αυτά οι χρήστες (και ιδιαίτερα οι νεαροί χρήστες), βαριούνται και δεν δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για πράγματα που παλαιότερα τα χρησιμοποιούσαμε στο marketing πολύ συχνά.
Για παράδειγμα οι χρήστες δεν ενδιαφέρονται πια για τα “συγκριτικά πλεονεκτήματα” ενός brand. Τους ενδιαφέρει πώς, πρακτικά, μία εταιρεία μπορεί να παρέχει αυτό που υπόσχεται και τι διαφορά αυτό θα μπορούσε να κάνει στις ζωές τους.
Φυσικά αυτό δεν καταργεί τις κλασικές τακτικές του marketing, απλά φέρνει και μερικές καινούργιες στο προσκήνιο. Απλά, δεν φτάνει να λέμε στους καταναλωτές γιατί το προϊόν μας ή η υπηρεσία μας είναι καλύτερη από των ανταγωνιστών.
Πρέπει να δείχνουμε μέσα από (καλά “ειπωμένες”) ιστορίες και μέσα από τις ιστορίες και τα reviews των πελατών μας, με ποιον τρόπο τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες μας, άλλαξαν προς το καλύτερο τις ζωές των ανθρώπων που τις χρησιμοποίησαν.
Ο βασικός στόχος του Storytelling ΔΕΝ είναι η άμεση πώληση, αλλά η δημιουργία σημαντικού awareness και interest για το brand μας. Με λίγα λόγια όταν οι καταναλωτές θα χρειαστούν υπηρεσίες και προϊόντα σαν και τα δικά μας, πρέπει πρώτα να σκεφτούν εμάς!
Οι τάσεις στο digital marketing για το 2022
Στόχευση κοινού
Η στόχευση του κοινού είναι γνωστή σχεδόν σε όλους όσοι ασχολούμαστε με το marketing και κυρίως με το digital marketing. Παρόλα αυτά τα συνεχή lockdowns έκαναν τη συγκεκριμένη τακτική μία από τις πιο σημαντικές τάσεις για το 2022.
Γιατί όμως;
Επειδή απλά, λόγω του εγκλεισμού, το διαθέσιμο περιεχόμενο υπερπολλαπλασιάστηκε, με αποτέλεσμα το κοινό να μην… προλαβαίνει να το καταναλώσει. Άρα (το κοινό) γίνεται πιο επιλεκτικό και διαλέγει, όχι απαραίτητα το πιο “ποιοτικό” περιεχόμενο, αλλά σίγουρα εκείνο που είναι πιο “εξατομεικευμένο”, δηλαδή αυτό που είναι πιο “κοντά στα γούστα του”.
Χρειάζεται λοιπόν πολύ προσοχή στη δημιουργία περιεχομένου και ακριβής στόχευση, ώστε να μπορέσουμε να “αποσπάσουμε” την προσοχή του κοινού που επιθυμούμε, μέσα από ένα συνονθύλλευμα πληροφοριών και δεδομένων.
Αν το περιεχόμενό μας δεν είναι ενδιαφέρον και πρωτότυπο, τότε όχι μόνο δεν θα καταφέρουμε να προσελκύσουμε νέο κοινό, αλλά κινδυνεύουμε να χάσουμε και το ήδη υπάρχον, αφού τα… unlikes και τα unfollow “καραδοκούν”!
Οι τάσεις στο digital marketing για το 2022
Προσωπικά δεδομένα και εμπιστοσύνη
Όσο περισσότερο εξελίσσεται ο διαδικτυακός κόσμος, τόσο περισσότερο χρήμα κυκλοφορεί και όσο περισσότερο χρήμα κυκλοφορεί, τόσο περισσότεροι επιτείδιοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τις καταστάσεις.
Σε συνδυασμό δε με όλους τους υπόλοιπους “σκοτεινούς τύπους” που “κυκλοφορούν” στο διαδίκτυο, είναι λογικό να αυξάνεται και η ανησυχία του κόσμου σχετικά με την προστασία των προσωπικών του δεδομένων.
Όλοι, λοιπόν, όσοι ασχολούμαστε με το διαδικτυακό μάρκετινγκ ή δραστηριοποιούμαστε επαγγελματικά και εμπορικά μέσω διαδικτύου πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε ακόμα πιο σφιχτούς και αυστηρούς όρους σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Google σκέφτεται σοβαρά, από το 2023, να περιορίσει σημαντικά τα third-party cookies.
Αυτό, σε συνδυασμό με ό,τι έχουμε ήδη αναφέρει, αναδεικνύει το πόσο σημαντικό είναι να έχουμε μία εξαιρετικά σοβαρή εμπορική πολιτική, να στοχεύουμε σωστά το κοινό και να είμαστε απολύτως ειλικρινείς και πραγματικοί απέναντί του.
Οι τάσεις στο digital marketing για το 2022
Εξατομίκευση
Όλα τα προαναφερθέντα οδηγούν σε μία ακόμα σημαντική και αναγκαία τάση για το 2022.
Η Εξατομίκευση θα παίξει έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο το 2022 και μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ μία επιτυχημένης προωθητικής ενέργειας και μίας που… “πέρασε αλλά δεν άγγιξε”.
Περιεχόμενο του στυλ: “Τα κάνω όλα και συμφέρω”, μάλλον είναι όχι μόνο ξεπερασμένο αλλά και, εν δυνάμει, επικίνδυνο.
Μία διαφημιστική καμπάνια, δεν πρέπει πλέον μόνο να στοχεύει το σωστό κοινό, αλλά χρειάζεται να στοχεύει στο σωστό χρόνο και στο σωστό μέσο.
Δεν μπορούμε να “μιλήσουμε την ίδια γλώσσα” ή να δείξουμε το ίδιο περιεχόμενο στο LinkedIn και στο TikTok! Δεν απευθυνόμαστε στο ίδιο κοινό, ούτε καν σε… παρόμοιο.
Για αυτό το λόγο (και όχι μόνο) απαιτείται εξατομικευμένο περιεχόμενο, προσεκτικά δομημένο και με σωστή στόχευση.
Και δεν είναι μόνο η πλατφόρμα που πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας. Πρέπει πάντα να σκεφτόμαστε σε ποιο συγκεκριμένο κοινό απευθυνόμαστε.
Το να προσπαθήσουμε να προωθήσουμε τα… χριστουγεννιάτικα στολίδια μας σε… βουδιστές ή μουσουλμάνους, μάλλον δεν θα είναι ιδιαίτερα αποδοτικό!
Χρειάζεται λοιπόν, ιδιαίτερη προσοχή και εξατομίκευση, λαμβάνοντας υπόψιν όλους τους παράγοντες που θα μπορούσαν να διαμορφώσουν το αποτέλεσμα μίας καμπάνιας.
Οι τάσεις στο digital marketing για το 2022
Διαχωρισμός περιεχομένου
Αν και ο διαχωρισμός του περιεχομένου (Content Segmentation) υφίσταται εδώ και χρόνια, η ανάπτυξη της AI και η ανάγκη για εξατομίκευση, έχει κάνει αυτή την τακτική πιο αναγκαία (και αποδοτική) από ποτέ.
Ειδικά για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται μέσω του Email Marketing, το Content Segmentation είναι η πιο… must τακτική.
Δεν μιλάμε μόνο για το διαχωρισμό μεταξύ των newsletter, των updates, των προσφορών ή αλλών ενημερωτικών και προωθητικών ενεργειών. Μιλάμε για το διαχωρισμό μέσα στην ίδια την κατηγορία.
Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες να “διαγράφονται” από τη λίστα επικοινωνίας τους, για κάποιο συγκεκριμένο θέμα που ενδεχομένως να μην τους ενδιαφέρει.
Για να μείνουμε στο προηγούμενο παράδειγμα, πρέπει να μπορεί κάποιος να επιλέξει να μην λαμβάνει μηνύματα σχετικά με χριστουγεννιάτικα στολίδια, χωρίς όμως να χρειάζεται να διαγραφεί γενικά από τη λίστα επικοινωνίας.
Με αυτό τον τρόπο η επικοινωνία γίνεται πιο εξατομικευμένη, πιο στοχευμένη και (για τον χρήστη) ακόμα πιο ενδιαφέρουσα!
Αυτός δεν είναι άλλωστε και ο στόχος;
Οι τάσεις στο digital marketing για το 2022
Ποιοτική επικοινωνία
Η επικοινωνία μεταξύ επιχειρήσεων και πελατών, γίνεται από τη… “γέννηση” του εμπορίου!
Σήμερα όμως, είναι πιο απαιτητική από ποτέ.
Περάσαμε από το στάδιο των “έτοιμων” μηνυμάτων με σκοπό την “άμεση ανταπόκριση”, (μία τακτική που ακόμα ακολουθούν κάποιες επιχειρήσεις), στην ανάγκη για μία πιο προσωπική και εξειδικευμένη επαφή.
Δεν είναι τυχαίο πως ακόμα και πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, ενώ αποτυγχάνουν παταγωδώς να εξυπηρετήσουν το πελατολόγιό τους μέσα από τις πιο “κλασικές οδούς” (π.χ. τηλέφωνο), τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα μέσω των social media όπου και προσπαθούν να “καθοδηγούν” πλέον τους πελάτες τους.
Και εδώ η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης (AI) είναι εξαιρετικά χρήσιμη, αλλά (τουλάχιστον… μέχρι στιγμής), οι χρήστες απαιτούν να έχουν επαφή με κάποιον άνθρωπο πίσω από τις οθόνες και να τυγχάνουν προσωπικής και εξατομικευμένης επικοινωνίας.
Με τη δημιουργία ποιοτικής επικοινωνίας οι επιχειρήσεις χτίζουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες τους, οι οποίοι αισθάνονται σημαντικοί και αυτό οδηγεί σε μία ιδιαίτερα θετική και αμοιβαία αποδοτική σχέση.
Οι τάσεις στο digital marketing για το 2022
Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence)
Έχουμε ήδη αναφερθεί αρκετές φορές στην τεχνητή νοημοσύνη και που αυτή μπορεί να φανεί χρήσιμη.
Πράγματι, η ραγδαία ανάπτυξή της οδηγεί σε σημαντικές διαφοροποιήσεις όσον αφορά (και) το Digital Marketing. Όμως, τουλάχιστον προς το παρόν, αυτό αφορά κυρίως τους επαγγελματίες τους χώρου, οι οποίοι μπορούμε να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία προκειμένου να επιτύχουμε καλύτερα αποτελέσματα.
Για παράδειγμα μπορούμε να δημιουργήσουμε πιο αποδοτικά automating general marketing tasks, να έχουμε καλύτερο reporting ή καλύτερο και πιο “ξεκάθαρο” monitoring.
Πρέπει όμως να πάμε μερικά βήματα ακόμα πιο μπροστά, όσον αφορά την ανάλυση δεδομένων, την πρόβλεψη για τις τάσεις της αγοράς, τη συμπεριφορά των καταναλωτών, το ιστορικό τους και όλα αυτά που μπορεί πλέον η AI να τα διαχειριστεί ταχύτατα και αποτελεσματικά, καθώς και να μας δώσει τις συνισταμένες που θα χρησιμοποιήσουμε προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους μας.
Με λίγα λόγια η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να μη δύναται να απαντήσει σε εξαιρετικά απλά ερωτήματα (όπως ποιο είναι το… αγαπημένο της χρώμα) ή να μην μπορεί (ακόμα) να ανταποκριθεί αποτελεσματικά σε μία εξειδικευμένη επαγγελματική συζήτηση με έναν πελάτη, αλλά μπορεί να μας βοηθήσει να έχουμε όλα τα απαιτούμενα στοιχεία που θα μας οδηγήσουν σε πιο εξατομικευμένους και αποτελεσματικούς τρόπους δράσης.
Οι τάσεις στο digital marketing για το 2022
Τάσεις, ενστάσεις και εντάσεις
Ελπίζουμε οι τάσεις για το Digital Marketing το 2022 να σας φάνηκαν ενδιαφέρουσες. Ακόμα κι αν, για κάποιες από αυτές, έχετε τις ενστάσεις σας (κάτι για το οποίο θα χαρούμε πολύ να σας ακούσουμε), είμαστε σίγουροι ότι συμφωνείτε πως και το 2022, θα είναι μία χρονιά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, με υπέροχες στιγμές και αρκετές εντάσεις.
Όπως και να ‘χει, το σίγουρο είναι ότι ο ψηφιακός κόσμος θα συνεχίσει να αναπτύσσεται ραγδαία και μαζί του θα αναπτύσσεται η ψηφιακή αγορά και οι τζίροι της.
Αυτό δημιουργεί σημαντικές απαιτήσεις για όλους τους επαγγελματίες που ασχολούμαστε με το χώρο και που (θεωρώ) ότι η πλειονότητα εξ ημών θα καταφέρουμε να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά.
Θα χρειαστεί φυσικά σκληρή δουλειά, πολύ μελέτη και ακόμη περισσότερο #meraki.
Σε περίπτωση που θα θέλατε κάποιες επιπλέον πληροφορίες σχετικά με το ψηφιακό μάρκετινγκ και τις δυνατότητες που προκύπτουν μέσα από αυτό, όλα τα στελέχη της iCONMEDIA είμαστε στη διάθεσή σας στο 210 71 01 815 και στο [email protected]